اصل اول از 5 اصل ارتباط تصویری در طراحی گرافیک: نظم دادن اطلاعات

نظم دادن اطلاعات (اصل اول از ۵ اصل ارتباط تصویری در طراحی گرافیک)

نوشته شده توسط: امیرحسین طهماسبی

میخواهیم به اولین اصل از اصول طراحی گرافیک بپردازیم یعنی: نظم دادن اطلاعات یکی از اساسی ترین نکاتی است که باید رعایت شود

خوب میخواهم بحث را با یک مثال شروع کنم. فرض کنید یک نامه از طریق پست به دست شما ارسال رسیده (همانند عکسی که مشاهده میکنید)

نظم دادن اطلاعات در طراحی گرافیک

در نگاه اول به نامه، کمی گنگ و بی مفهوم به نظر میرسد باید چند بار نامه را مرور کنید تا دقیق متوجه شوید این چیست که به دست شما رسیده و از شما چه میخواهد!

به نظر شما وقتی نامه یا هر چیز دیگری به دست ما میرسد در اولین نگاه چه چیزی به ذهنمان خطور میکند؟ این چیست؟ از طرف کیست؟ به چه دردم میخورد؟ و چرا به دست من رسیده است؟ باید چه کاری انجام دهم؟ درست است؟

حالا میخواهیم به ساختار این نامه کمی سر و سامان بدهیم. مثلا اینگونه:

نظم دادن اطلاعات در طراحی گرافیک

خب حالا نسبت به حالت قبلی نظم بهتری پیدا کرده و چشمانمان بهتر و سریع تر میتواند اطلاعات را دریافت کند یا به عبارت دیگر خوانایی نامه بالا رفته است ولی اجزای نامرتبط نامه کنار هم قرار گرفته است و باز هم کمی حس سردرگمی دست میدهد. قبول دارید؟ و حالا اگر بخواهیم کمی دیگر بهترش کنیم نتیجه ای همانند تصویر زیر خواهیم داشت:

نظم دادن اطلاعات در طراحی گرافیک

خب حالا اگر اولین بار به نامه نگاه می اندازیم سریع میفهمیم این نامه چیست، به درد من میخورد یا نه، چه زمانی است و چه کاری باید انجام دهم.

اگر بخواهیم مفصل تر و تصویری تر این بخش را توضیح بدهیم، تصویر زیر به درک هر چه بیشتر این اصل به شما کمک میکند. به دقت نگاه کنید. هر رنگ را یک موضوع جدا از یکدیگر در نظر بگیرید و هر مربع را یک جز از موضوع مرتبط، به نظر شما کدام قسمت طرح بهتری است و به خوانایی و درک طراحی شما کمک میکند؟ مسلما بخش سوم.

نظم دادن اطلاعات در طراحی گرافیک

اولین نگاه ناخودآگاه در طراحی

بر اساس تحقیقات چند نویسنده سایت ۹۹design به چند الگو دست یافته اند. (در اینجا به طور خلاصه فقط اشاره ای به این تحقیق میکنیم و کانسپت کلی ارائه میکنیم و بعد ها مفصل در این باره صحبت میکنیم). در این تحقیق به دو الگو رسیدند که چشم انسان به طور طبیعی در نگاه اول اینگونه به صفحه توجه میکند.

در تصاویر نقاط قرمز نشان دهنده بیشترین توجه است.

۱) اگر صفحه ای پر از متن داریم الگوی به صورت زیر خواهد بود

نظم دادن اطلاعات در طراحی گرافیک

۲) اگر صفحه ما ترکیبی از متن و المان های گرافیکی باشد تقریبا به این صورت خواهد بود.

نظم دادن اطلاعات در طراحی گرافیک

در نتیجه خود را جای کاربر قرار دهید و از دید مخاطب به طرح هایتان نگاه کنید. تبلیغ ها و طرح های گرافیکی اطراف خود را بررسی کنید، اگر جای طراح بودید چه کاری میکردید؟ و طراح چه کاری کرده؟ در این حالت شما همیشه در حال یادگیری هستید و مهارت طراحی گرافیک خود را ارتقا میدهید.

با توجه به مفاهیم گفته شده تا اینجا:

چکیده مربوط به این اصل:

۱) در طراحی باید کاربر متوجه شود که : طراحی مربوط به چیست؟ مربوط به کیست؟ کاربردی برایش دارد یا نه؟ و چه کاری باید انجام دهد (که مفهوم هر یک میتواند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بیان شود)

۲) اجزا مرتبط به هم کنار یکدیگر قرار گیرند و اجزای نا مرتبط از هم فاصله بگیرند. (که نام تخصصی این بحث “قانون مجاورت” است که در دوره آموزشی ۸ قانون طراحان گرافیک حرفه ای به آن دقیق تر پرداخته ایم)

این بخش هم به پایان رسید میتوانید به اصول طراحی گرافیک بازگردید و یا اصل بعدی یعنی ترازبندی را مطالعه کنید.