ریتم طراحی

ریتم طراحی (اصل سوم از ۵ اصل ارتباط تصویری در طراحی گرافیک)

نوشته شده توسط: امیرحسین طهماسبی

بر اساس مقاله اصول طراحی گرافیک سومین اصل طراحی گرافیک، ریتم طراحی است. بخشی که میتوان گفت بیشتر به خلاقیت نیاز دارد و سبب ماندگاری طرح در ذهن مخاطب میشود.

ریتم طراحی باعث میشود طراحی شما در ذهن مخاطب ثبت شود و اگر بار دیگر به طراحی های شما برخورد کند احتمال اینکه شما را به یاد آورد بیشتر هست. حالا ریتم طراحی چیست؟ مترادف قانون “تکرار” در دوره آموزشی ۸ قانون طراحان گرافیک حرفه ای است.

ریتم طراحی چیست؟

منظور از ریتم این است که برخی المان ها در طراحی های ما با مفهوم خاصی تکرار شود که این امر باعث میشود سبک خاصی برای طرحی های خود داشته باشیم. کاری که اکثر برند های معروف دنیا انجام میدهند. از رنگ های خاص، فونت های خاص، پترن های خاص (الگو های تکرار شونده)و … استفاده میکنند.

با چند مثال خیلی ساده میخواهم این موضوع را توضیح دهم. تصویر زیر را نگاه کنید(بازم از مثال اصل های پیش استفاده کردم) به نظر شما کدام یک ریتم خاصی دارد؟

ریتم طراحی

از سمت راست اولین نامه، از فونت های متفاوتی استفاده شده و همچنین از سایز های مختلف، بسیار نا منظم و بدون ریتم خاص. تصویر دوم از دو سایز مختلف استفاده شده و نوع فونت ها یکسان است و نسبت به نامه قبل بسیار بهتر است و نامه آخر از دو فونت متفاوت و دو سایز متفاوت در دو سطر اول استفاده شده و دقیقا همین فونت و سایز در پایین صفحه تکرار شده و به طرز صحیحی نوع فونت و سایز برای بخش های مناسب استفاده شده است.

این اصل چیزیست که میتوانید در مقاله ها، بروشور، طراحی سایت و به طور کلی طراحی های خود رعایت کنید. مثال بعدی میتواند مقاله باشد که اگر عنوان ها و همچنین متن اصلی فونت و سایز مشخصی داشته باشند، مسلما ظاهر زیبا تر و البته تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

این بخش هم به پایان رسید میتوانید به اصول طراحی گرافیک بازگردید و یا اصل بعدی یعنی کنتراست را مطالعه کنید.